Michael en Sascha komen hier helemaal tot rust

,,Hier op het eiland valt alle stress van je af

Voor velen zijn de legakkers van Vinkeveen niet zomaar een plek om te recreëren, maar een tweede thuis; een ankerpunt vol herinneringen, opgebouwd over generaties. Hier, tussen het wuivende riet en het kabbelende water, vinden mensen als Michael en Sascha hun rust, hun vrijheid en hun geluk. Tientallen jaren van zorg, liefde en toewijding, dreigden paradijsjes te veranderen. Niet omdat ze dat willen, maar omdat regels plots veranderen en het verleden lijkt te worden uitgewist. Wat doet het met je als je na een leven lang bouwen, genieten en aanpassen. Regelmatig laten wij eilandbewoners aan het woord met hun verhaal

Voor sommige gezinnen is een klein eilandje in de Vinkeveense Plassen niet zomaar een plek om te recreëren, maar een tweede thuis: een plek vol herinneringen. Hier vinden ze rust, en vrijheid. Op hun eiland leven ze met de zon en de seizoenen, zonder haast en zonder telefoons. Voor Michael en Sascha en hun dochters is zo’n plek al tien jaar realiteit.

Michael en Sascha huren al tien jaar een plekje via Jachthaven Bon op een eiland in de Vinkeveense Plassen, ‘Goede Vangst’ genoemd. Tien zomers geleden stapten ze voor het eerst op dit stuk grond midden in het water en wisten meteen: dit is ons paradijsje. ,,We gingen eigenlijk op bezoek met ons bootje uit Amsterdam bij vrienden die al op dit eiland zaten en werden meteen verliefd op dit eiland en bleek er ook nog eens plek te huur vlak bij hen. Het eiland, destijds compleet overwoekerd en ruig, hebben ze in de loop der jaren omgetoverd tot een eenvoudige maar fijne plek. Er staat een gezellige blokhut waar ze kunnen schuilen voor de regen en overnachten, maar het meeste leven speelt zich lekker buiten af.

Liv (17) en Jackie (15) kennen dit plekje een groot deel van hun leven. De jongste was pas 5 en de oudste 7 jaar oud toen ze hier hun eerste hut bouwden van takken. Sindsdien zijn de zomers van het gezin onlosmakelijk verbonden met het eiland. Hier hebben deze meiden geleerd hoe het is om dagenlang buiten te spelen. Zwemmen in het heldere water, zeilen in hun bootje of met duikbril op snorkelen op zoek naar rivierkreeftjes of vissen. En als er even “niets te doen is”, dan laten Michael en Sascha dat bewust zo. Een beetje vervelen hoort erbij; zo verzinnen de dochters vanzelf weer nieuwe spelletjes of duiken ze met een boek het hangmatje in.

Het eiland is niet alleen voor het gezin zelf een toevluchtsoord, ook vriendinnen van Liv en Jackie genieten mee. Regelmatig nemen de dochters een paar vriendinnen mee naar Vinkeveen. Die logeren dan in een tentje op het eiland, een mini-kampeeravontuur op een paar meter van het water. Samen zwemmen ze tot de zon ondergaat, roosteren marshmallows en vertellen verhalen rond het kampvuur. Michael: “Soms hoor je ze ’s nachts giebelen in de tent, en dan weten wij genoeg: missie geslaagd.”

Voor Michael en Sascha is het eiland de tegenhanger van het stadsleven. Zodra de motor van het bootje uitgaat en ze voet op hun eiland zetten, zakt de hectiek van alledag van hun schouders. Ze genieten van de stilte, het fluiten van vogels en het kabbelen van het water tegen de oever. Het ritme van de natuur bepaalt de dag: opstaan met de zon, en ’s avonds zien ze hoe de lucht oranje kleurt boven de plassen terwijl de meisjes nog één keer in het water duiken.

Aan het einde van het weekend is het steeds even slikken om terug te gaan naar de wal, maar de voorpret voor de volgende keer begint al snel. ,,Zolang het kan, blijven we hier komen,” zegt Michael vastberaden. ,,Het is ons tweede thuis.”

Ook een bijzonder verhaal te vertellen?

Stuur jouw ‘Mijn verhaal’ naar: mijnverhaal@legakkervinkeveen.nl of vul onderstaand contactformulier in.

    Verhalen van bewoners en betrokkenen

    Hier delen bewoners en liefhebbers hun schrijnende ervaringen over het verlies van contact tussen gemeente en zorgdragers van de Vinkeveense plassen.

    Kees en Inge begonnen met een tent en bezitten nu een blokhut van plusminus twintig vierkante meter. De maten vallen binnen de regels van het nieuwe bestemmingsplan, maar de terrassen voldoen niet aan de extra strenge regels van het bestemminsplan.

    Kees en Inge

    Willen eiland voor geen goud missen

    Er werd al jaren gezegd dat er een nieuw bestemmingsplan aan zou komen met meer bebouwingsmogelijkheden. Daar hebben we dus netjes op gewacht. Toen werd in april 2023, tot onze grote schrik, het ontwerpbestemmingsplan gepresenteerd.

    Hedwig Slot

    Een gedupeerde eigenaar

    Meteen is voor hen ook duidelijk dat de nieuwe regels inconsequent zijn. ,,Ik zou de luifel van onze blokhut moeten afbreken, terwijl wij op onze andere kavel die aansluit op dit stuk van de legakker wel een compleet nieuwe blokhut zouden mogen bouwen. Hoe verzin je het.”

    René en Hanneke

    Hebben een duidelijke taakverdeling